W każdej dziedzinie obowiązują jasno określone zasady. Tak jest także i w branży hotelowej. Osoby zarządzające hotelem oraz pracownicy muszą przestrzegać wielu konkretnych i precyzyjnych norm. Są to zasady dotyczące etyki pracy, a także estetyki hotelu oraz przestrzegania hotelowej etykiety.
Jedną z najważniejszych zasad w każdym renomowanym hotelu jest przestrzeganie zasad etyki przez pracowników. Zasada ta dotyczy wszystkich pracowników hoteli. Zarówno osób pracujących na recepcji, osoby sprzątające, pracujące w hotelowej restauracji. Dotyczy to całego personelu hotelowego. Jedną z takich zasad jest absolutne przestrzeganie prywatności hotelowych gości. Żaden pracownik nigdy nie może opowiadać o zachowaniu tego czy innego gościa w hotelu. Pracownicy hotelu nie mogą udzielać żadnych informacji o swoich gościach osobom postronnym. Obowiązuje ich pełna tajemnica.
Niezwykle ważna w każdym hotelu jest także odpowiednia estetyka ubioru pracowników hotelu. Przede wszystkim musi być on zawsze dostosowany do charakteru hotelu. Dlaczego wygląd pracowników jest tak ważny? Przede wszystkim dlatego, że pracownicy stanowią wizytówkę hotelu. Zwłaszcza Ci pracujący w recepcji, którzy witają i żegnają hotelowych gości. Dlatego wszyscy pracownicy hotelu zawsze muszą ściśle przestrzegać zasad dotyczących ubioru. Musi być on nienaganny. Oprócz estetyki równie ważna jest etykieta pracowników. Muszą oni zawsze przestrzegać norm grzecznościowych. Do wszystkich gości muszą zawsze podchodzić z szacunkiem i kulturą. Na początku swojej pracy każdy pracownik przechodzi odpowiednie szkolenie z zakresu etykiety pracy. Po jego zakończeniu musi bezwzględnie przestrzegać wszystkich zasad.
Oprócz zachowania pracownik równie ważne jest to w jakie produkty zaopatruje się hotel. Przykładem może być tu pościel dla hoteli oraz wszelkie tekstylia do hoteli. Zawsze muszą być to produkty najwyższej jakości. Od nich powiem zależy czy goście w hotelu spędzą noc wygodnie oraz komfortowo. Żaden ceniący się hotel nie powinien pod tym kątem oszczędzać środków.